Często w longboardingu używa się dosyć trudnego słownictwa. Trudnego, aż do tego momentu! Od teraz żadna nazwa nie będzie Ci obca 🙂
Poniżej znajdziecie nazwy elementów deski, czy sformułowań używanych w świecie longboardingu:
Base plate – podstawa trucka, w której znajdują się otwory na montażówki.
Bushingi – gumki w truckach, ich twardość wpływa na to czy truck jest mniej lub bardziej skrętny. Stożkowe bushingi są przeznaczone np. do dancingu czy cruzingu, baryłkowe do donwhillu.
Concave – wygięcie deski na brzegach, powodujące że stopa trzyma się na desce jeszcze stabilniej.
fot. silverfishlongboarding.com
Bushingi – gumki w truckach, ich twardość wpływa na to czy truck jest mniej lub bardziej skrętny. Stożkowe bushingi są przeznaczone np. do carcingu czy cruzingu, baryłkowe do donwhillu.
Cruising/cruzing – styl jazdy, który jest po prostu tradycyjnym odpychaniem się na desce, nie wykonujemy tricków tylko jedziemy przed siebie 🙂
Dancing – styl jazdy polegający na „tańczenu” czyli wykonywaniu przeróżnych kroków przemieszczając się po blacie.
Deck – blat/deska na której stoimy
Downhill – styl jazdy polegający na szybkich zjazdach z gór w celu uzyskania jak najkrótszego czasu przejazdu. W tym stylu oprócz doboru odpowiedniego sprzętu (blat, trucki, koła) ważne jest także aby zabezpieczyć się kaskiem (najlepiej typu full face), ochraniaczami czy kombinezonem ze skóry.
Drop thru – system montowania trucków, w którym base plate przechodzi przez deskę.
Durometr – skala używana do określenia twardości. Im wieksza liczba tym twardsze koła.
Flex – twardość/sztywność blatu.
Freeride – jest to styl opierający się tak na prawdę na mixie innych stylów, wykonujemy tu między innymi slide’y podczas zjazdów górskimi trasami.
Freestyle – styl jazdy, w którym wykonujemy tricki, shove ity, ollie czy tiger clawy.
Full Face – rodzaj kasku, który zakrywa całą głowę, stosowany najcześciej w downhillu.
Goofy – sposób jazdy gdy jeżdżąc, przednią nogą jest prawa.
Grip Tape – papier ścierny którym jest pokryta góra deski, sprawia że nogi trzymają się deski i nie tracą przyczepności.
Hanger – element trucka do którego przykręcamy koła.
Kick taile – podgięte końce deski, pozwalają na robienie tricków i lepszą kontrolę deski.
Łożyska – są niezbędnym elementem aby koło się kręciło i można było je przyczepić do trucków.
Montażówki – „śrubki” którymi przykręca się trucki do blatu.
Pintail – kształt deski (łezka) nawiązujący do klasycznego surferskiego stylu.
Rocker / Camber – wygiącie wzdłużne deski
Regular – sposób jazdy gdy jeżdżąc, przednią nogą jest lewa.
Reverse kingpin RKP – trucki z odwróconym kingpinem, najczęściej stosowane w longboardach ( w przeciwieństwie do trucków deskorolkowych gdzie mamy kingpin odwrócony do środka deski).
Spacery – tuleje dystansowe znajdujące się węwnątrz koła pomiędzy łożyskami, które zapobiegają ich tarciu o rdzeń koła.
Speed ringi – obowiązkowy element, który zapobiega tarciu osłonek łożyska o trucki.
Top mount – system montowania trucków od spodu deski.
Traditional kingpin TKP – tradycyjne trucki deskorolkowe ze standardowym kingpinem.
Trucki/traki – jest to element (najczęsciej aluminiowy), który przyczepiamy pod deską i na którym przykręcone są koła.
Wheelbite – zjawisko które występuje w momencie skrętu, dochodzi tu do otarcia się koła o blat. Może to spowodować nagłe zatrzymanie się, a dalej chyba nie musimy tłumaczyć co się stanie 🙂
fot. thelongboardstore.com
Wheelbase – odległość pomiędzy tylnymi otworami montażowymi przedniego trucka, tylnymi otworami tylniego trucka.
fot. nelsonlongboards.com